روشهای آموزش بهتر

برای کسانی که علاقمند به توسعه روشهای آموزشی جدید هستند

روشهای آموزش بهتر

برای کسانی که علاقمند به توسعه روشهای آموزشی جدید هستند

ایجاد یک screen saver ساده با Vb6

آموزش Vb دستورات جالب

تهیه و تنظیم:  حسین امیروداعی

www.AmirVedaei.blogsky.com

یکی از دستورات جالب در vb   دستور pset می باشد با استفاده از این دستور میتوان یک نقطه در محل دلخواه  قرار داد. در این مقاله سعی شده طرز استفاده از این دستور اموزش داده شود و با یک مثال اینکار را انجام داده ایم .

قرار دادن مختصات در مقابل pset باعث می شود در ان محل یک نقطه نشان داده شود و اگر برنامه را طوری طراحی کنیم که این نقاط در کنار هم ظاهر شوند یک شکل هندسی ظاهرمی شود.

مثلا این برنامه یک خط  ایجاد  می کند و کافی است آن را درون یک command button  بنویسیم .

Private Sub Command1_Click()

For i = 100 To 500

PSet (i, i)

Next i

End Sub

ویا  برنامه  زیر با قرار دادن نقطه ها در کنارهم یک دایره ایجاد می کند . و کافی است آن را درون یک command button  بنویسیم .

Private Sub Command1_Click()

For i = 100 To 500

x = 1000 + 500 * Sin(i)

y = 1000 + 500 * Cos(i)

PSet (x, y)

Next i

End Sub

در این برنامه  x وy   مختصات دایره و 1000و1000 مرکز دایره و 500 شعاع دایره است که با قرار دادن آنها درون حلقه For و تکرار نقاط دایره پدید می آید.

حال شما باتوجه به ذوق وسلیقه خودتان و با استفاده از سایر امکانات ویژوال بیسیک می توانید برنامه های جالبی ایجاد کنید . من در زیر سعی کرده ام جالبترین برنامه ای را که میتوانم با استفاده از این دستورات ایجاد کنم برای شما شرح دهم .

برنامه Screen Saver : این برنامه یک روش سریع و آسان برای افراد مبتدی مثل من است که برای اولین بار میخواهند Screen Saver بنویسند .  جالب آن است که این برنامه شکل های  هندسی پیچیده و زیبا را بااستفاده  از pset ایجاد میکند و هیچکدام از اشکال تکراری نیستند .

مرحله اول :  در Vb6 ابتدا دو عدد Timer را از جعبه ابزار روی فرم قرار می دهیم در اولی مقدار خاصیت  Interval را برابر 100   و در دومی برابر 1000 قرار می دهیم .سپس فرم را انتخاب کرده خاصیت Border Style  آن را روی حالت 0-None   تنظیم می کنیم .

مرحله دوم : روی فرم دوبار کلیک می کنیم تا پنجره کد نویسی باز شود و  رویداد load   را از منوی کرکره ای سمت راست انتخاب کرده مابین private sub و  end sub دستورات زیر را تایپ میکنیم .

Call Randomize

Form1.WindowState = 2

Form1.BackColor = 0

Scale (-3, 3)-(3, -3)

اولین دستور حالت تصادفی را فعال می کند .دستور دوم پنجره را به حالت Maximize تبدیل می کند دستور سوم رنگ زمینه را سیاه کرده و دستور آخر ابعاد صفحه را روی اندازه 3*3 برده و مختصات  (0,0) را روی مرکز مانیتور تنظیم می کند .

حال از قسمت رویداد ها رویداد Mouse down را انتخاب کرده مابین private sub و  end sub دستور end   را تایپ میکنیم . این کار باعث خواهد شد با کلیک روی صفحه هنگام اجرا برنامه خاتمه یابد .

مرحله سوم : از روی فرم روی Timer1 دوبار کلیک می کنیم  تا پنجره کد نویسی باز شود و کد های زیر را مابین private sub و  end sub   می نویسیم  .

Form1.ForeColor = RGB(255 * Rnd, 255 * Rnd, 255 * Rnd)

For i = 0 To 200 Step 0.01

r = p * Sin(p * i)

X = r * Cos(i)

Y = r * Sin(i)

PSet (X, Y)

Next i

در اینجا نیز دستور اول رنگ نقطه ها رابه صورت تصادفی  تعیین می کند . دستور دوم  یک حلقه است که به تعداد زیاد تکرار میشود و درون این حلقه r  شعاع دایره و   xو y   هم مختصات محل قرار گیری هر یک از نقاط هستند که هر بار تولید شده و تکرار می شوند .

حال روی Timer2  دوبار کلیک می کنیم  تا پنجره کد نویسی باز شود و کد های زیر را مابین private sub و  end sub  می نویسیم  .

p = Rnd * 8 + 1

Cls

دستور اول مقدار متغیر p  را بصورت تصادفی تغییر می دهد و این باعث می شود که اشکال ایجاد شده هر بار شکل جدیدی داشته باشند و تکراری نباشند و cls  نیز باعث می شود صفحه در هر بار اجرای این timer    پاک شود .

در پایان چون متغیر p  در دو زیر برنامه Timer1 و Timer2  استفاده شده پس باید برای حفظ مقادیر درون آن در اولین خط از برنامه یعنی در  General  معرفی شود پس در بالاترین خط از برنامه می نویسیم Dim   p    و برنامه را با زدن کلید F5  اجرا می کنیم . یادتان باشد برای خروج کافی است کلیک کنید .

( با عوض کردن عدد 8 و 1  در فرمول متغیر  p  شکلهای جالبی میتوانید بدست آورید)

مرحله چهارم : پس از save کردن این برنامه در Vb حال می خواهیم از آن به عنوان Screen Saver استفاده کنیم برای این کار کافی است از منوی File  گزینه Make progect.exe. . .  را انتخاب کنیم و در پنجره باز شده ابتدا پوشه ویندوز را به عنوان محل ذخیره در نظر بگیریم و سپس نام myss.scr را برای نام فایل تایپ کرده و ok  را بزنیم . حالا می توانیم   یک سری به Screen Saver  ویندوز بزنیم و در لیست آن Myss را انتخاب کنیم . موفق باشید . زمستان 86.

طرز ارسال کلید ها به برنامه ها در Vb قابل توجه علاقمندان هک

یکی از دستورات جالب در vb   دستور Sendkeys می باشد با استفاده از این دستور میتوان کلید مورد نظر را بدون اینکه کاربر آن را از صفحه کلید زده باشد به برنامه فعال ارسال کرد . در این مقاله سعی شده طرز استفاده از این دستور اموزش داده شود و با یک مثال اینکار را انجام داده ایم .

قبل از شروع توجه به این مطلب ضروری است که این دستور مانند صفحه کلید فقط کلید را به برنامه فعال ارسال میکند پس اگر میخواهید روی برنامه خاصی اجرا شود باید ابتدا آن برنامه را با دستور Shell  فراخوانی کنید و اگر قبلا آن برنامه اجرا شده و میخواهید آن را به عنوان پنجره فعال مشاهده کنید باید از دستور Appactivate   و سپس نوشتن نام آن برنامه فعال کنید . در ضمن اگر نام آن برنامه را نمیدانید میتوانید از کلمه Activeprogect  استفاده کنید مانند مثال .

طرز استفاده از Senkeys: شکل کلی این دستور بصورت زیر است

SendKeys string,[wait]

 

پارامتر String :  شامل کلید یا کلیدهایی است که شما میخواهید ارسال کنید .که شامل کلیدهای معمولی و کلیدهای مخصوص مانند {HOME}, {ESC}و {ENTER}  میباشد . در ادامه نحوه استفاده از این کلید ها توضیح داده شده . کلیدهای Shift , Alt ,Ctrl  با استفاده از کاراکتر های +,%,^  فرستاده میشوند کاراکتر های + ^ % { } [ ]  را باید موقع استفاده داخل علامت کوتیشن "  "  استفاده کنیم .

 

پارامتر wait :  این پارامتر که اختیاری است میتواند مقادیر True  یا  False  داشته باشد اگر آن را ننویسیم مقدار پیش فرض آن  False  میباشد و اگر از کلمه True  استفاده شود به مهنای آن است که Sendkeys  پس از ارسال کلید به برنامه فعال منتظر پایان پردازش و تاثیر آن کلید روی آن برنامه بماند سپس به خط بعدی برنامه برود ، این حالت توصیه میشود زیرا بعضی از برنامه ها بلافاصله به کلیدی که برای آنها میفرستیم پاسخ نمی دهند .

مثال : میخواهیم برنامه ای بنویسیم که برنامه Notepad  را باز کند نام پروژه vb  ما را که اکنون داریم با آن کار می کنیم را درون آن بنویسد و در پایان فایل را ذخیره کند . البته برای فراخوانی یک برنامه از دستور Shell استفاده میشود و عدد 3 به معنای maximize بودن پنجره برنامه است . هنگام ذخیره فایل پیش بینی میکنیم که ممکن است فایلی با نام  C:TEST2.TXT ممکن است قبلا در ان آدرس باشد و برنامه از ما برای بازنویسی تایید بخواهد پس کلید Y   را نیز ارسال میکنیم و در پایان با ارسال کلید    "%{F4}"  که معادل Alt+F4   است برنامه را می بندیم . این برنامه را میتوانید داخل یک Command button  بنویسید و اجرا کنید .

Shell "NotePad", 3

SendKeys " salam in Project yek azmayesh ast :{Enter 2}", True

SendKeys "Name: " & ActiveProject.Name & "{Enter}", True

SendKeys "%FS"

SendKeys "C:TEST2.TXT{ENTER}"

SendKeys "Y"

SendKeys "%{F4}"

 

علامت {Enter 2}  یعنی کلید اینتر را دوبار ارسال کن .

همچنین برنامه زیر می تواند برنامه ماشین حساب ویندوز را باز کرده اعداد 1 تا 10 را جمع بزند و ببندد . این برنامه را نیز می توانید داخل یک Command button  بنویسید و اجرا کنید .

R = Shell("calc.exe", 1)

AppActivate  R

For I = 1 To 10

   SendKeys I & "{+}", True

Next I

SendKeys "=", True

MsgBox ("payan")

SendKeys "%{F4}", True

برای اطلاعات بیشتر مراجعه کنید به http://www.sjjvb.blogfa.com/

لیست کلیدها و علائم مورد نیاز برای ارسال آنها به برنامه فعال .

 

Key

Code

 

ENTER

{enter} or ~

ESC

{escape} or {esc}

SPACE

{ }

TAB

{tab}

BACKSPACE

{backspace} or {bs} or {bksp}

BREAK

{break}

CAPS LOCK

{capslock}

CLEAR

{clear}

DEL

{delete} or {del}

DOWN ARROW

{down}

END

{end}

HELP

{help}

HOME

{home}

INS

{insert}

LEFT ARROW

{left}

NUM LOCK

{numlock}

PAGE DOWN

{pgdn}

PAGE UP

{pgup}

RIGHT ARROW

{right}

UP ARROW

{up}

F1, F2, F3,F16

{F1}, {F2}, {F3},{F16}

SHIFT

+ (plus sign)

ALT (Windows) or
COMMAND (Macintosh)

% (percent sign)

CTRL (Windows) or
CONTROL (Macintosh)

^ (caret)

OPTION (Macintosh)

# (pound sign)

 

دستور ویژوال بیسیک

با سلام گروهی از دانش آموزان در مورد دستوری در ویژوال بیسیک سئوال کرده بودند که با استفاده از ان بتوان عملیات کلید ها را شبیه سازی کرد یعنی بدون اینکه کاربر آن کلید را در ویندوز فشار بدهد برنامه ما کاری کند که ویندوز فکر کند آن کلید زده شده و عملیات مربوط به آن کلید را انجام دهد . نام این دستور SendKey می باشد Syntax و نحوه استفاده از ان را بزودی در این وبلاگ قرار خواهم داد.

انجماد رایانه روشی موثر برای کافی نت ها و کارگاههای رایانه

آموزش نرم افزار انجماد رایانه با . . . .

Deep Freeze

حسین امیروداعی زمستان 85

مقدمه: این نرم افزار میتواند رایانه را در حالت منجمد نگاه دارد بنحوی که هرگونه تغییر اعمال شده روی سیستم با اولین Reset رایانه از بین رفته و رایانه به حالت قبلی خود باز میگردد .

کاربرد های نرم افزار :

1- در کارگاه رایانه مدارس برای اینکه معلم با خیال راحت به دانش آموزان اجازه دهد هرکار میخواهند انجام دهند و نگران از بین رفتن اطلاعات نباشد .

2- در کافی نت ها برای جلوگیری از نیاز به تعمیرات سیستم و نصب برنامه هایی که توسط کاربر حذف و یا اضافه شده .

3- جلوگیری از ویروس ها و تاثیرات مخرب ویروس بر رایانه .

هدف های یادگیری :

خواننده عزیز باید بتواند در پایان این مقاله نرم افزار مدیریت Deep Freeze را نصب کرده تنظیم کند و با استفاده از آن یک برنامه Work station تولید کرده و آن را برای رایانه های مورد نظر نصب کند .

انتظارات عملکردی :

از دانش آموزان انتظار میرود در مدت زمانهای تعیین شده سعی کنند ارزش یابی ها را ( با کمک و راهنمایی معلم) نوشته و آزمایش کنند و برای انجام تکالیف نمره در نظر گرفته شود.

ابزارهای مورد نیاز : رایانه ویندوز 98 یا XP - نرم افزار DeepFreezeEnt.exe

فعالیتهای مقدماتی :

نرم افزار فوق را تهیه و روی رایانه نصب میکنیم برای نصب این نرم افزار هیچگونه Crack ویا شماره سریال نیاز نمی باشد .

لیست برنامه هایی که ممکن است بخواهیم با انها کار کنیم:

برنامه هایی که آیکن آنها قرمز است باید روی رایانه Administrator نصب شوند و حاوی ابزار مدیریتی هستند .

 برنامه اصلی برای نصب نرم افزار

برنامه Deep freeze administrator برنامه ای که توان تنظیم و تولید نرم افزارهای زیر را دارد .

کنسول مشاهده و تنظیم workstation ها از طریق Administrator .

برنامه هایی که آیکن آنها زرد است بهتر است روی رایانه های Workstation نصب گردند .

 Deep freeze Workstation برنامه ای که آن را روی رایانه Workstation نصب میکنیم تا منجمد شود وجود آیکن خرس قطبی در گوشه Taskbar رایانه Workstation نشانه نصب بودن و انجماد آن رایانه است اگر بخواهیم موقتا آن رایانه را از انجماد خارج کنیم باید کلید Shift را گرفته و دوبار روی این آیکن کلیک کنیم و با دادن رمز وارد تنظیمات آن شویم و با انتخاب گزینه Boot Thawed و زدن ok و reset کردن رایانه انجماد را موقتا غیر فعال کنیم .

برای عزل ( Uninstall) کردن این برنامه باید اول آن را موقتا غیر فعال کرده سپس سعی کنیم نرم افزار را نصب کنیم این کار باعث عزل نرم افزار خواهد شد .( هیچ یک از روشهای متداول برای Uninstall این برنامه قابل استفاده نیست.)

 Deep freeze seed از این برنامه روی رایانه Workstation استفاده میشود تا رایانه Administrator بتواند با استفاده از کنسول آنرا مشاهده و مدیریت کند .

  با نصب این برنامه روی رایانه Administrator امکان نصب و عزل تنظیمات Workstation ها برای رایانه Administrator فراهم میشود.

 

مرحله اول :

از طریق آدرس: Start à All Programs à Faronics à Deep Freeze Enterprise à

برنامه را اجرا می کنیم در ابتدای ورود یک کد دلخواه Customization Code از ما میخواهد تا در مراجعات بعدی با دادن همان کد تنظیمات انجام شده توسط ما را برایمان ظاهر کند البته این کد باید حداقل 8 حرفی باشد ولی دلخواه است.

زبانه اول Welcome :

با ورود با برنامه در صفحه اول خوشامد گویی خواهیم داشت و برای تنظیمات باید از زبانه های موجود در بالا و گاهی پایین فرم استفاده کنیم .

زبانه دوم Configuration :

با انتخاب این زبانه در پایین صفحه تعدادی زبانه جدید ظاهر میشود که هرکدام نقش جداگانه ای در تنظیمات دارند که به ترتیب آنها را شرح میدهیم .

1- configuration à Passwords در این زبانه امکان تعیین Password وجود دارد که کافی است رمز را تعیین کنیم در ضمن مدت زمان اعتبار رمز را نیز می توان در این ناحیه تنظیم کرد بدیهی است اگر تاریخ اعتبار رمز تعیین شده توسط شما روی رایانه کاربر تمام شود باید به هنگام ورود به برنامه Workstation به یک کد ( Token ) توجه کنید آن کد را در زبانه One Time Pasword در برنامه Administrator وارد کنید تا به شما یک رمز یکبار مصرف بدهد .

توجه: کلید میان بر برای ورود به تنظیمات در رایانه Workstation گرفتن همزمان Ctrl +Alt+Shift+ F6 است ویا اینکه کلید Shift را نگه داشته سپس روی آیکون Deep Freeze در گوشه Taskbar کنار ساعت دوبار کلیک کنیم .

2- Configuration à Frozen drives در این برگه که در شکل زیر مشاهده می کنید می توان تعیین کرد کدام درایو ها در حالت انجماد باشند این حالت حتی به شما اجازه خواهد داد درایو منجمد را Format کنید ولی با Reset کردن کامپیوتر اطلاعات باز میگردند .

در این برگه میتوان حتی هارد دیسکهای متصل به رایانه از طریق USB و یا IEEE را نیز منجمد کرد ولی هشدار داده شده که رایتر و فلاپی و حافظه های متصل از طریق USB منجمد نخواهند شد .

4- Configuration à Restart / Shutdow در این قسمت تنظیمات مربوط به خاموش شدن اتوماتیک و یا Restart شدن اتوماتیک رایانه ها در زمانهای مشخص وجود دارد . مثلا در کلاس درس شما روزهای یکشنبه ساعت 9:15 صبح گروه سوم رایانه کارگاه را تخلیه کرده و گروه دوم رایانه از کارگاه استفاده خواهند کرد و شما نگران این هستید که گروه قبلی تنظیماتی انجام داده و یا برنامهای اضافه و کم کرده که روی کار گروه دوم اثر خواهد داشت با تنظیم این قسمت میتوان رایانه ها را Restart کرد تا همه چیز به جای اول باز گردد .

همچنین هنگام ترک کارگاه در پایان روز نیازی نیست چک کنید که تمام رایانه ها خاموش شدند یا خیر چون هم میتوان تنظیم کرد که رایانه ها در زمان مشخصی خاموش شوند و هم اینکه اگر مدت مشخصی با این رایانه ها کار نشود خود به خود خاموش میشوند . البته این مقدار روی یک دقیقه تنظیم شده که توصیه میشود آن را روی 20 دقیقه تنظیم کنید .

5- Configuration à Maintenancبا استفاده از این قسمت میتوان زمانهای خاصی از هفته را در نظر گرفت که سیستم در آن زمانها از حالت انجماد خلاص شده و ما اجازه داریم در آن زمان مستقیم و یا از طریق شبکه برنامه های موجود در رایانه هایWorkstation را بروز آوری کنیم .

6- Configuration à Advanced Maintenance در این زبانه تنظیمات بیشتری برای زمانهای آزاد بودن رایانه از حالت انجماد وجود دارد که در صورت اتصال رایانه به اینترنت اجازه بروز آوری ویندوز را بطور اتوماتیک فراهم می کند .

7- Configuration à Thaw Space در این بخش میتوان یک درایو مجازی با نام T: ایجاد کرد که کاربر می تواند از ان برای ذخیره پروژه ها و برنامه های مورد نیاز خود استفاده کند این اطلاعات در هنگام Reset کردن رایانه از بین نخواهند رفت .

8- Configuration àWin9X در این برگه دو گزینه وجود دارد که گزینه سمت چپ به نرم افزار اجازه میدهد بدون توجه به نرم افزارهای باز شده در زمانهای تنظیم شده سیستم را خاموش و یا Restart کند حتی اگر برنامه ها ضروری باشند و اطلاعات از بین برود . و گزینه سمت راست در مورد رایانه هایی که دارای Win9x هستند و دارای Autoexec.bat می باشند کلید Ctrl+c را از کار می اندازد چون کاربران این سیستمها می توانند در هنگام اجرای Autoexec.bat با زدن کلید Ctrl+c اجرای ان را قطع کرده سپس به آسانی به سیستم که منجمد نشده دست یابی داشته باشند این گزینه جلوی این اتفاق را می گیرد .

9- configuration à Misc در این برگه نیز گزینه هایی برای تنظیم وجود دارد در بخش Display Options امکان نمایش ایکن مربوط به حالت انجماد و نمایش آیکن حالت آزاد وجود دارد . همچنین در قسمت allow User to change the clock امکان تنظیم اینکه کاربر بتواند ساعت و تاریخ را عوض کند وجود دارد البته فعال کردن این گزینه توصیه نمی شود چون اگر کاربر تنضیمات ساعت رایانه را تغییر دهد تنظیمات قبلی موجود که قرار است سیستم را در زمانهای خاص Reset و یا خاموش کند از تنظیم خارج می شوند . همچنین در بخش disable command line options امکان نصب برنامه از طریق خط فرمان از بین میرود چون از این طریق امکان دارد با استفاده از سوییچ های هنگام نصب رمز اصلی برنامه را عوض کنند .

زبانه سوم One Time Password :

در این برگه این امکان وجود دارد که به هنگام ورود به برنامه Workstation به یک کد ( Token ) توجه کنید و آن کد را در زبانه One Time Pasword در برنامه Administrator وارد کنید تا به شما یک رمز یکبار مصرف بدهد. این رمز تا نیمه شب اعتبار خواهد داشت ، این رمز را میتوان برای اصلاح موقت در اختار بعضی از کاربران قرار داد .

زبانه چهارم Create Programs :

همانطور که از اسم این زبانه مشخص است مرحله تولید نرم افزار می باشد در این مرحله با توجه به تنظیمات انجام شده شما هریک از محصولات مورد نیاز را تولید کرده میتوانید از طریق شبکه و یا مستقیما روی رایانه مقصد نصب کنید . توجه داشته باشید که کد Customization code که در ابتدای ورود داده اید به شما کمک خواهد کرد که در اینده تغییرات لازم را در نرم افزار ها بدهید . در غیر اینصورت باید برنامه قبلی را عزل ( uninstall) کرده برنامه جدید را نصب کنید .توجه : برای عزل ( uninstall) کردن این برنامه کافی است سعی کنید ابتدا آن را از حالت Freeze خارج کنید سپس با نصب مجدد برنامه برنامه قبلی Uninstall میشود .

سخنی با همکاران :

n در کارگاه رفت و آمد معلم و مراجعه حضوری معلم به دانش اموز در بسیاری از مواقع بسیار سودمند است ولی این رفت و آمد ها به مرور برای همکاران خسته کننده می شود بطوری که به سئوالات دانش آموزان پاسخ نمی دهند ، استفاده از نرم افزار Net support School کمک میکند که معلم فقط با نشستن جلوی رایانه خودش بطور کامل به رایانه تمام دانش آموزان تسلط داشته رفع اشکال کند با آنها صحبت کرده و ارزش یابی کند .

n کنجکاوی و بازیگوشی دانش آموزان سبب میشود که بعضی از برنامه ها را پاک میکنند و این در کارگاه رایانه باعث میشود مدت زیادی از وقت همکار عزیز صرف نصب نرم افزار یا تعمیر رایانه شود . محدود کردن دانش آموزان با User و Password نیز هرچند موثر است ولی جلوی کنجکاوی دانش آموز را می گیرد و این هدف ما نیست ، استفاده از نرم افزار Deep freeze باعث میشود رایانه بطور کامل منجمد شود حال شما میتوانید به دانش آموز اجازه دهید هر کار دلش میخواهد انجام دهد ( Format ، نصب و عزل برنامه ها ، رمز گذاشتن روی رایانه ) حتی بهتر است رمز Administrator رایانه وی را به او بدهید تا به راحتی کار کند ، پس از اولین Restart رایانه دقیفا به حالت اولیه خود که منجمد شده بود بر میگردد .

n هردو برنامه فوق از طریق CD به هنرستانها ارسال شده و نیز از طیق گروههای اموزشی قابل تهیه است و آموزش نصب و نحوه استفاده نیز تهیه شده و همانند این مقاله از طریق این وبلا گ در اختیار همکاران عزیز قرار میگیرد .

. موفق باشید .امیروداعی.